Το έργο του Πάμπλο Πικάσο «Γκουέρνικα», με τη διπλή του διάσταση ως έργου τέχνης, αλλά και ως ντοκουμέντου της φρικαλεότητας ενός εμφυλίου και του πόνου που προκαλεί ο πόλεμος, στάθηκε η αφορμή για να προκύψει η διαθεματική εργασία ??Παίζοντας με την Γκουέρνικα??. Πώς ένα παιδί του δημοτικού θα μάθει για αυτόν τον πίνακα; Και τι έχει να πει τελικά η ??Γκουέρνικα?? στους μαθητές ενός δημοτικού σχολείου της Αθήνας σήμερα; Ο Πιραντέλο στο έργο του ??Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα?? γράφει: Τα γεγονότα είναι όπως τα σακιά. Όταν είναι άδεια, δεν στέκονται. Για να μπορέσει να σταθεί ένα γεγονός πρέπει να το γεμίσουμε πρώτα με τις σκέψεις και τα αισθήματα που το προκάλεσαν. Για να σταθεί η ??Γκουέρνικα?? σαν γεγονός της καταστροφής που φέρνει ένας πόλεμος θελήσαμε να την κάνουμε δική μας και να τη ??γεμίσουμε?? με δικές μας σκέψεις και συναισθήματα.
Η Σπυριδούλα Μπιρπίλη (θεατρολόγος) και η Ελένη Ζυμαράκη (δασκάλα- μεταπτυχιακό στην τέχνη) σχεδίασαν ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα (project) που προσέγγιζε από άλλο δρόμο τον πίνακα του Πικάσο. Η ολιστική θεώρηση της γνώσης, η διαθεματικότητα, η μάθηση ως προσωπική υπόθεση και η ομαδοσυνεργατικότητα που διέπουν τις σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες (Dewey, Ματσαγγούρας, Gardner) υπήρξαν καθοριστικοί παράγοντες διαμόρφωσης και επιλογής των δραστηριοτήτων και του υλικού της καινοτόμου δράσης «Παίζοντας με την Γκουέρνικα». Έχοντας ως όχημα τη θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης του Gardner στόχευσαν στη χρήση και ενεργοποίηση και εκείνων των μορφών νοημοσύνης που έχουν συνήθως δευτερεύοντα λόγο στην εκπαίδευση. Έτσι πέρα από τη γλωσσική και μαθηματική ανάπτυξη των μαθητών, τις απασχόλησαν και εκείνες οι μορφές νοημοσύνης που έχουν να κάνουν με την οπτική, ακουστική, κιναισθητική, διαπροσωπική και ενδοπροσωπική τους ανάπτυξη (Gardner, 1983).
Μέσα από τις δράσεις και τις τεχνικές που σχεδιάστηκαν και εφαρμόστηκαν, οι μαθητές δημιούργησαν μια ταινία μικρού μήκους με δικό τους σενάριο. Πολύτιμη στάθηκε η βοήθεια του συνάδελφου δασκάλου Βασίλη Παπανικολάου, ο οποίος ανέλαβε το μοντάζ της ταινίας. Η ταινία προβλήθηκε στις Δ, Ε και Στ τάξεις του σχολείου και πλαισιώθηκε με ένα χοροθεατρικό δρώμενο το οποίο δημιουργήθηκε από τους μαθητές του ολοήμερου τμήματος. Στο μάθημα των εικαστικών οι μαθητές με την κυρία Ελένη Ζυμαράκη δημιούργησαν δυο εικαστικές συνθέσεις (τεχνική του κολάζ και του γκράφιτι). Την ??Γκουέρνικα των παιδιών?? και την ??Γκουέρνικα της ειρήνης??. Η έκθεση των έργων των μαθητών στον χώρο του σχολείου και η προβολή της ταινίας έφερε έναν αέρα δημιουργικότητας και η καρδιά της μαθητικής κοινότητας χτυπούσε για ένα τρίμηνο στο ρυθμό της τέχνης. Στους μαθητές μοιράστηκε ένα βιβλιαράκι (αναμνήσεις) με πληροφορίες για τον πίνακα, το σενάριο της ταινίας που δημιούργησαν καθώς και τις σκέψεις τους για τον πίνακα, τις μορφές που απεικονίζονται, τον ζωγράφο και τον πόλεμο?
Η ταινία προβλήθηκε στο 2ο Πανελλήνιο Συμπόσιο της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων (Π.Ε.Ε.ΠΟ.ΘΕ). Το καινοτόμο παιδαγωγικό πρόγραμμα ??Παίζοντας με την Γκουέρνικα?? βραβεύτηκε το 2012 από το Υπουργείο Παιδείας στα πλαίσια του θεσμού Αριστεία στην Εκπαίδευση.
Yπάρχει μία παρουσίαση των στόχων της δραστηριότητας στο Παίζοντας με την Γκουέρνικα.
Στη συνέχεια, μπορείτε να δείτε φωτογραφίες από αυτή τη δραστηριότητα καθώς και φωτογράφιεσ από την αντίστοιχη βράβευση.
[slideshow post_id=”403″]
Δείτε τι έγραψαν τα τοπικά νέα για αυτήν την δραστηριότητα